Jeg har efterhånden lavet mere end 30 forskellige webshops – nogle mere succesfulde end andre. I dette indlæg samler jeg mine erfaringer og giver dig de konkrete elementer jeg kigger på inden jeg kaster mig ud i at bygge en ny webshop.

Problemløsende produkter

Når jeg skal finde nye produkter skal de helst være problemløsende, så man har nogle unikke ting at spille på både i produktbeskrivelsen og i markedsføringen. Eksempelvis kan MountainBlanket spille på, at vores kugledyner hjælper med at sænke stressniveauet og afhjælpe ADHD.

Produktet må også gerne være nytænkende eller bedre end de konkurrerende produkter, så man igen har nogle unikke ting at spille på.

Succes i udlandet

Er der andre som har prøvet at starte med samme produkter i udlandet? Hvordan er det gået? Eksempelvis fik jeg ideen til MountainBlanket, da jeg fandt nogle lignede kugledyner på Kickstarter og så hvor mange personer der havde støttet projektet.

Kan sælges online

Det giver sig selv, at produktet skal kunne sælges online – men faktisk er der mange kunder der gerne vil se og røre et produkt inden de køber det – og der findes mange produkter, som en kunde absolut ikke vil købe uden at have set det. Derfor skal produktet kunne sælges online – uden at kunden vil se det først.

Tip: Giv lang returret, så kunden har mulighed for at se og prøve produktet. Jeg giver altid mindst 51 dages returret og der er faktisk ikke flere der byttet produktet end med de lovpligtige 14 dage.

Søgevolume

Jeg er god til at tiltrække trafik fra Google via. Google Ads (tidligere Adwords) og SEO (søgemaskineoptimering). Derfor er søgevolumen også en faktor for mig. Var jeg derimod god til at annoncere på Facebook, så betød volumen nok ikke så meget.

Der skal være MINDST 10.000 søgninger på et produkt før jeg finder det interessant. Er søgevolumen lavere synes jeg ikke, at tiden for at finde et produkt, købe og teste en vareprøve, købe et større parti, bygge en webshop og opsætte markedsføringen er det værd.

De 10.000 månedlige søgninger må gerne være på flere forskellige søgeord der er relateret til produktet.

Økonomien

Når du starter noget kan alt gå galt – og derfor prøver jeg altid at minimere risikoen. Derfor skal det være relativt billigt at starte op. Min tommelfingerregel er 20.000 kroner – og indenfor det budget er det faktisk muligt, at lave en webshop som sælger for millioner kroner årligt.

Beløbet plejer at fordele sig nogenlunde således:

  • Domæne, webhotel etc: 500 kr.
  • Grafisk profil: 1.500 kr.
  • Produkter: 15.000 kr.
  • Markedsføring: 3.000 kr.
  • Total: 20.000 kr.

Budgettet er ret lavt – og mange af tingene laver jeg selv for at holde det nede. Det vil sige, at det kun er min egen tid der er en omkostning til opsætning af webshop, produktbilleder, tekster til hjemmesiden og opsætningen af markedsføringen. De 3.000 kr. der er sat af til markedsføring er i øvrigt kun til testfasen, så jeg regner ikke med at få solgt alle produkterne til det budget.

Produktet skal selvfølgelig have en lav indkøbspris og høj udsalgspris, så der er penge til markedsføring, fragt, indløsning og på længere sigt også personale- og lokaleomkostninger. Hvad avancen skal være må være op til dig, at regne ud – men husk at regn på, hvad det koster i fragt, indløsning og forventet markedsføring. Mange glemmer at medregne alle omkostningerne og beregner blot salgsprisen ud fra indkøbsprisen  – og derfor har de underskud hver gang de sender en pakke.